Настільно-рольові ігри: що воно таке і з чим його їдять?

Настільно-рольові ігри — це унікальний формат гри, де головний інструмент гравця не карти й фішки, а уява. Ви створюєте власних персонажів, потрапляєте у вигадані світи й разом з іншими будуєте історію, яку неможливо повторити вдруге. Тут немає заздалегідь написаного сценарію, адже події залежать від ваших рішень, взаємодії команди та навіть випадкових кидків кубів.


Як це працює?

У більшості НРІ є майстер гри (Game Master, GM) — людина, яка описує світ, NPC (персонаж, яким не можна грати), події, керує пригодою. Решта гравців створюють персонажів зі своїми характерами, навичками і здібностями й діють у цьому світі. Ключова механіка — кубики різних форм і розмірів (d4, d6, d20 та інші). Саме вони визначають успіх або провал ваших дій. Хочеш атакувати дракона? Кидай куб. Хочеш домовитись із розбійниками? Кидай куб. Навіть просто спроба відчинити замок може перетворитись на епічну сцену)


Кожна така пригода будується за певними правилами (система) та у певному світі (сеттінг). У чому різниця:

  • Система — це набір правил, які пояснюють, як саме працює гра. Вона визначає, як кидати куби, як рахувати успіхи, що означають характеристики персонажів;
  • Сеттінг — це світ, у якому відбувається пригода: середньовічне фентезі, темне місто майбутнього, жахи космосу чи навіть історія хоробрих мишей.
     

Наприклад, одна система може мати десятки сеттінгів. Тобто механіка лишається та ж сама, але декорації та атмосфера змінюються.


Популярні в Україні системи:

  • Dungeons & Dragons (D&D) — класика жанру й найвідоміша рольова гра у світі. Фентезійні світи, магія, ельфи, гобліни та пригоди, які можна розтягнути на роки кампаній;
  • Mausritter — система про мишачих героїв, які кидають виклик великому світу. Правила простіші, ніж у D&D, а сеттінг — зворушливий і казковий;
  • Cyberpunk RED — система для тих, хто любить неон, корпорації та вуличних найманців. Це темний і динамічний світ майбутнього, де технології переплітаються з небезпекою;
  • Поклик Ктулху — система жахів за мотивами творів Лавкрафта. Тут сеттінг — це 20-30-ті роки ХХ століття, а головне випробування для гравців — не стільки монстри, скільки власне божевілля перед невідомим.

Чому варто спробувати?

  • Творчість без меж. Ви самі вирішуєте, ким буде ваш герой і як він поводитиметься;
  • Командна взаємодія. Це ідеальна гра для компанії друзів, де важлива співпраця;
  • Непередбачуваність. Жодна партія не повториться, бо кожна історія унікальна;
  • Емоції. Від сміху до адреналіну, від перемог до провалів — усе проживаєте разом.

З чого почати?

Багато хто думає, що для настільно-рольових ігор треба відразу купувати величезні книги правил, занурюватися в складні механіки та годинами готуватися. Насправді ж усе набагато простіше! Для новачків чудово підходять швидкі старти. Це компактні урізані правила, готові пригоди і персонажі, які дозволяють відразу сісти за стіл і грати, не витрачаючи тижні на підготовку. Вони створені спеціально, аби дати гравцям відчути атмосферу гри й зрозуміти, чи подобається саме ця система. Наприклад: Поклик Ктулху: Швидкий старт  або Дюна: пригоди в Імперії. Швидкий старт.



Настільно-рольові ігри дарують свободу, якої немає ні в книгах, ні у фільмах, ні навіть у відеоіграх. Тут усе залежить тільки від вас: ким бути, які рішення приймати, що переживати. Ви можете стати безстрашним героєм, підступним антагоністом чи навіть маленьким мишеням у світі велетнів — і все це в межах одного столу. І головне — жодної «правильної» дороги. Тільки ви й ваша уява визначають, куди піде історія. Це спосіб відволіктись від буденності, відчути адреналін від рішень «тут і зараз» і створити спогади, які потім ще довго будете згадувати з друзями.

 

 

автор: Усенко Анастасія